مقاومت چیست ؟ بررسی انواع آن

مقاومت چیست

در پاسخ به این سوال که مقاومت چیست مثالی خواهیم زد. یک رودخانه را در نظر بگیرید که جریان آب از آن می‌گذرد. اگر در میانه مسیر آن با کمک سنگ و خاک مانعی ایجاد کنیم جریان عبوری آب کاهش می‌یابد. منبع ولتاژ مانند سرچشمه رودخانه و جریان الکتریکی مانند جریان آب رودخانه است. به مانعی که در سر راه جریان الکتریکی قرار می‌گیرد و آن را کاهش می‌دهد مقاومت الکتریکی گفته می‌شود.

 

مقاومت چیست

 

کار مقاومت چیست؟

کار مقاومت در مدار بسیار مهم است. وظیفه اصلی آن کنترل مقدار جریان عبوری از مدار با ایجاد مقاومت است. برای دفع انرژی الکتریکی به شکل گرما طراحی شده است. مقاومت ها با مسدود کردن جریان جریان، به تنظیم سطوح ولتاژ، کنترل شدت جریان و محافظت از قطعات در برابر جریان بیش از حد کمک می کنند. اساساً مقاومت ها از سیم های مسی ساخته شده اند که دور یک میله سرامیکی پیچیده شده و قسمت بیرونی آن با رنگ عایق پوشانده شده است. نقش اساسی مقاومت در مدار کنترل جریان است. نسبت مقاومت با جریان و منبع ولتاژ به وسیله قانون اهم که همان واحد اندازه‌گیر مقامت الکتریکی است مشخص می‌شود. از مقاومت های الکترونیک در تعمیرات برد الکترونیکی نیز استفاده میکنند.

 

 

که چنانکه مشخص است با افزایش مقاومت مسیر جریان الکتریکی کم می‌شود. مقاومت‌های الکتریکی به وسیله المان در مسیر جریان قرار می‌گیرند. فرمول ارائه شده برای اندازه‌گیری مقاومت الکتریکی به صورت زیر است.

R=p*I/A

 که در آن ρ  مقاومت مخصوص سیم یا المان بسته به جنس آن، l طول مسیر الکتریکی و A سطح مقطع مسیر الکتریکی است. این رابطه را می‌توان به کمک یک بزرگراه شبیه سازی نمود که هرچه عرض جاده کمتر باشد ترافیک در آن جاده بیشتر است.

واحد مقاومت SI اهم است که با حرف یونانی Ω  نشان داده شده است. به افتخار فیزیکدان آلمانی گئورگ سیمون اهم نامگذاری شده است.

 

اهم چیست

 

 مونتاژ آی سی BGA به چه معناست ؟

 

اهم نشان دهنده مقدار مقاومتی است که یک ماده در برابر جریان الکتریکی ارائه می دهد. این معیاری از تضاد است که الکترون ها هنگام حرکت در یک رسانا با آن مواجه می شوند.

مقاومت های متغیر، مانند پتانسیومتر یا رئوستا، نماد کمی متفاوت دارند. شما میتوانید مقاله در رابطه با پتانسیومتر چیست را در همین سایت مطالعه فرمایید  آنها با یک نماد مقاومت با یک فلش نشان داده شده به شکل مستطیلی، نشان دهنده ماهیت قابل تنظیم یا متغیر جزء است.

 

 

چنانکه بیان شد با توجه به این که اصلی‌ترین نقش مقاومت کنترل جریان در مدار است پس بسته به مقدار جریان عبوری از آن‌ها جنس نوع و اندازه آن‌ها متفاوت است. هرچه جریان بیشتری از مقاومت عبور کند دمای آن بالاتر می‌رود.

انواع مقاومت از مواد متفاوتی ساخته شده‌اند. شایع‌ترین متریال ساخت یک مقاومت الکتریکی کربن است که به مقامت‌های کربنی معروف هستند. در این مقاومت‌ها که به وسیله حلقه‌های‌ رنگی دور آن‌ها اندازه‌گیری می‌شوند در توان‌های مختلف برای جریان‌های مختلف ساخته می‌شوند. بسته به سایز این مقاومت‌ها تا مقدار توان ۴/۱ وات تا ۲ وات را تحمل می‌کنند. انداره یک مقاومت هیچوقت دقیق نیست و در دقت‌های مختلف ساخته می‌شوند. حلقه آخر در مقاومت‌های کربنی درصد خطای ‌آن را مشخص می‌کند. بسته به مدار طراحی شده می‌توان دقت مورد نیاز را مشخص نمود.

بیشتر بخوانید: رله چیست ؟ و چه کاربردی دارد.

همچنین برای اندازه‌گیری این مقاومت‌های رنگی می‌توان از شکل زیر کمک گرفت:

 

 

انواع مقاومت به لحاظ قرار گیری روی برد الکترونیکی به دو دسته تقسیم می‌شوند.

امقاومت‌های تصویر بالا به صورت dip هستند که پایه‌های آنها در پد های روی برد فرو می‌رود.. مقاومت‌های smd نیز در سایز‌های مختلف در بازار موجود هستند که برای کاهش ابعاد برد مناسب استفاده هستند. مقدار نوشته شده روی این مقاومت ‌ها برای خواندن نیز به صورت زیر است.

عدد اول و عدد دوم کنار هم ضرب در ده بتوان عدد سوم

 

                   

انواع مقاومت

از انواع‌ مقاومت که مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • مقاومت آجری :

این مقاومت‌ها از جنس سرامیکی بوده که دارای ضریب دمای پایینی هستند. این مقاومت‌ها برای استفاده در مواردی با مقاومت پایین و جریان بالا برای دفع بهتر گرما و عدم آسیب به قطعات استفاده می‌شوند. قیمت آن‌ها از مقاومت‌های کربنی بالاتر است.

کربن آجری

 

 

  • مقاومت‌های فلزی:

این مقاومت‌ها از جنس ‌المینیوم ساخته شده اند و برای هدایت گرما به شکل بهینه مورد الستفاده قرار می‌گیرند. این مقاومت‌ها نسبت به دو مقاومت پیشین جریان بیشتری را تحمل می‌کنند. و با توجه به جنس آن‌ها از آن‌ها در موارد صنعتی بیشتر استفاده می‌شود و آن‌ها را روی بدنه قرار می‌دهند تا گرما حاصل از عبور جریان بالا را به بدنه منتقل و دفع نماید. قیمت این مقاومت‌ها نیز از دو نوع مقاومت قبل بیشتر است.

 

 

  • مقاومت متغیر:

این مقاومت‌ها از دو سه بخش رسانا تشکیل شده‌اند و مقدار مقاومت به کمک یک پیچ قابل تنظیم است.

 

 

جمع‌بندی

در این مقاله به سوال مقاومت الکتریکی چیست پاسخ دادیم. مقاومت الکتریکی شاید پرکاربرد‌ترین قطعه الکترونیکی باشد که وظیفه آن کنترل جریان در مدار الکتریکی است. حین طراحی یک مدار الکتریکی باید بسته به طراحی برد الکتریکی  مورد نظر از مقاومت با اندازه و سایز مناسب استفاده کنیم.

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده