عیب یابی و تعمیر برد الکترونیکی سوخته

یکی از مهم ترین مسایل در حوزه استفاده و کار در مسایل الکترونیکی عیب یابی و تعمیر بردهای الکترونیکی دارای اشکال یا سوخته است. بسیاری از بردهای الکترونیکی که دیگر کار نمی کند دارای یک ایراد جزیی است که می توان به راحتی آن را حل کرد. در این مقاله به نحوه عیب یابی و تعمیر بردهای الکترونیکی می پردازیم.

عیب یابی برد الکترونیکی

برای عیب یابی برد الکترونیکی مراحل زیر به ترتیب انجام می شود.

 

  • رفع ایرادات ظاهری

اولین کار در عیب یابی برد الکترونیکی عیب یابی ظاهری آن است. به این ترتیب که با بررسی ظاهر برد یا به اصطلاح ویژوآل چک قطعاتی که دچار آسیب هستند پیدا میکنیم. برای مثال اگر یک مقاومت سوخته و تغییر رنگ داده است یا جایی از برد ترک سوخته یا بلند شده دارد را پیدا می کنیم و ایراد آن را رفع می کنیم. می توان با جایگزین کردن قطعه معیوب یا اتصال سیم به جای ترک قطع شده این کار را انجام داد. این ایرادات ظاهری می تواند به شکل های زیر باشد:

  • تغییر رنگ قطعه

  • سوختگی یا دوده داشتن

  • ترک خوردن یا خال زدن

  • کنده شدن ترک یا بلند شدن پد

 

 

 

 

بیشتر بخوانید: ترمیستور چیست؟

 

  • تست قطعات الکترونیکی:

گاهی پس از رفع ایراد ظاهری، برد الکترونیکی باز هم دارای ایراد است. در این مرحله به تست و بررسی قعطات می پردازیم. برای این کار ابتدا تغذیه مدار را متصل می کنیم تا ببینیم تغدیه به کدام بخش مدار نمیرسد. یا از ابتدای بخش تغذیه یا بخش پردازنده یا بخشی که احتمال بیشتر می دهیم در برد دچار اسیب است شروع میکنیم. نحوه تست قطعات در این بخش آمده است. در این بخش و برای تست قطعات نیاز به مولتی متر داریم. ئس از یافتن قطعه معیوب آن را با قطعه سالم و مشابه جایگزین می کنیم.

 

  • شارژ قلع:

گاهی پس از جایگزین کردن قطعات دارای ایراد باز هم برد کار نمی کند. در این حالت بهتر است یک بار اتصالات را شارژ قلع کنیم چرا که ممکن است بخش از برد دچار قلع سردی شده باشد. قلع سردی ممکن است به دلیل رطوبت یا فضای گرد و خاکی رخ دهد . قلع اتصالات و پدها کدر رنگ شود. در این حالت اتثال به درستی شکل نخواهد گرفت و رسانایی از دست خواهد رفت. با شارژ قلع که همان قلع کاری دو مرتبع اتصالات است می توان این ایراد را رفع کرد.

بیشتر بخوانید: وارنیش حرارتی چیست ؟

اگر راه های بالا جواب نداد یا ایراد از یکی از ایسی های برنامه پذیر بود برد قابل تعمیر نبوده و به آن برد سوخته اطلاق می شود.

چنانچه هیچ یک از راه های بالا جواب نداد می توان از روش مهندسی معکوس برای باز طراحی برد استفاده نمود.

جمع بندی

در این مقاله به آموزش نحوه عیب یابی برد الکترونیکی و تعمیر برد الکترونیکی آن پرداختیم و آموختیم که کدام برد های قابل تعمیر نیستند.

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده