اسیلوکوپ چیست؟

اسیلوسکوپ (Oscilloscope) یک دستگاه اندازه‌گیری الکترونیکی است که برای نمایش و اندازه‌گیری شکل موج یا سیگنال‌های الکتریکی به صورت زمانی و ولتاژی استفاده می‌شود. این ابزار به تحلیل سیگنال‌های الکتریکی کمک می‌کند و در انواع مختلف فعالیت‌های الکترونیکی و تست‌های الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرددر این مقاله به بررسی اینکه اسیلوکوپ چیست و چه کاربردی دارد میپردازیم.

با استفاده از این سینگال نمایش داده شده می توان به ویژگی های متنوعی از سینگال مثل موارد زیر پی برد:

  • دامنه ولتاژ

  • فرکانس

  • اعوجاج و نویز های سیگنال

  • وقفه های زمانی

  • و

انواع اسیلوسکوپ

در بحث انواع اسیلوسکوپ می‌توان به دو نوع کلی اشاره کرد

  • اسلیوسکوپ دیجیتال

این اسیلوسکوپ‌ها با سیستم دیجیتال و صفحه نمایش lcd سیگنال‌ها را نمایش می‌دهد.

 

 

سیگنال‌ها به وسیله پراب‌های اندازه‌گیری نمایش‌داده می‌شوند. یک پایه پراب به زمین مدار و پایه دیگر به نقاطی که قرار است شکل موج آن‌ها نمایش داده شود متصل می‌شود.

 

 

ویژگی اصلی اسیلوسکوپ نمایش سیگنال‌های الکتریکی به صورت گرافیکی است که به کمک آن، می‌توان مشخصات زمانی و ولتاژی سیگنال‌ها را بررسی کرد. این دستگاه قادر به نمایش شکل موج سیگنال الکتریکی در دو بعد (زمان و ولتاژ) است، به طوری که رویدادها و تغییرات سریع در سیگنال را قابل مشاهده می‌کند.

اسیلوسکوپ‌ها معمولاً دارای صفحه نمایش (CRT  یا صفحه ال سی دی) هستند که شکل موج سیگنال را به صورت دیجیتالی یا آنالوگ نشان می‌دهند. شما میتوانید برای آشنایی بیشتر با سایر ابزار های اندازگیری مانند مولتی متر مقاله قرار گرفته در همین سایت مولتی متر چیست را مطالعه فرمایید.

 

 

اسیلوسکوپ‌های آنالوگ

اسیلوسکوپ‌های آنالوگ از سیستم پرتو کاتدی بهره می‌گیرند. این سیستم‌ها نسبت به اسیلوسکوپ‌های دیجیتال قدیمی‌تر بوده و امکانات کمتری دارند.

 

 

نحوه کار با اسیلوسکوپ

 اسیلوسکوپ‌ها می‌توانند فرکانس‌های مختلف را اندازه‌گیری کرده و امکانات متعددی نظیر اندازه‌گیری دقیق زمان، فرکانس، طول دوره، عرض پالس و دیگر پارامترهای سیگنال را فراهم می‌کنند.

استفاده‌های اسیلوسکوپ شامل تست و اندازه‌گیری سیگنال‌های الکتریکی در زمینه‌های مختلفی نظیر الکترونیک، مخابرات، علوم پزشکی، فیزیک، اندازه‌گیری و کنترل صنعتی، و تحقیقات علمی می‌شود.

اسیلوسکوپ بجز نمایش شکل موج سیگنال‌ها امکانات دیگری نیز دارند که از آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میانگین‌گیری و نمایش اختلاف سیگنال‌ها
  • نمایش طیف فرکانسی و FFT سیگنال مورد نمایش
  • جمع و تفریق دو کانال سیگنال از یک‌دیگر و ...

در اسیلوکسوپ می‌توان سیگنال را با رزولوشن مختلف ولتاژي و زمانی به کمک پیچ‌های تایم‌دیویژن و ولت دیویژن تغییر داد. به این شکل می‌توان فرکانس و دامنه سیگنال را اندازه گرفت.

 

البته به کمک دکمه mesurment می‌توان پارامتر‌های مختلف مانند ولتاژ پیک تو پیک، ولتاژ ماکزیمم و مینیمم، مقدار موثر سیگنال و ... را مشخص کرد.

هر اسیلوسکوپ یک پایه خروجی جهت تست و کالیبره دستگاه روی خود دارد.

 

همچنین می‌توان دادگان سیگنال‌ها را بر حسب دامنه و زمان به صورت فایل اکسل از درگاه usb ذخیره نمود.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

در این مقاله درباره موضوع اسیلوسکوپ چیست صحبت کردیم که یک دستگاه بسیار مهم در آزمایشگاه‌های و شرکت‌های الکترونیک صحبت کردیم. این دستگاه وسیله‌ای برای نشان دادن و اندازه‌گیری سیگنال و شکل موج الکترونیکی است. هم‌چنین ابزار و امکاناتی برای تحلیل‌های پیرامون سیگنال مانند جمع و تفریق میانگین‌گیری و ... را در اختیار کاربران قرار داده است. اسیلوسکوپ دستگاهی مهم در ساخت برد مدار چاپی و تعمیرات انواع برد‌های الکترونیکی است. در ادامه نیز درباره انواع اسیلوسکوپ و نحوه کار با اسیلوسکوپ صحبت کردیم.

 

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده