وسایل و ابزار مورد نیاز برای تعمیرات بردهای الکترونیکی

در این مقاله به بررسی ابزار مورد نیاز در تعمیر برد. این ابزار ها از  هویه و هیتر، طریقه لحیم کاری ، مولتی متر و.. خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با این ابزار ها این مقاله را تا انتها مطالعه فرمایید.

هویه و هیتر

یکی از مهم ترین ابزار های تعمیر برد الکترونیکی هویه و هیتر (هوای داغ) می باشد.

از دستگاه هویه جهت لحیم کاری قطعات الکترونیکی روی برد یا مدار چاپی استفاده می شود. هنگام استفاده از دستگاه هویه برای انجام لحیم کاری به وسایل جانبی از جمله قلع، روغن لحیم، فلاکس، پایه هویه، قلع کش، اسفنج نسوز و ... نیز احتیاج دارد. شما میتوانید برای آشنایی با قطعات الکترونیکی و روش های تست آن ها این مقاله را در همین سایت بخوانید.

 

طریقه لحیم کاری

  • موقعیت برد را تنظیم کنید.
  • دمای هویه را در صورت امکان روی350 تنظیم کنید. (بسته به نوع لحیم کاری و قطعه مورد نظر این دما تغییر می‌کند)
  • نوک هویه را مقدار بسیار کمی به قلع آغشته کنید.
  • هم پایه قطعه و هم پد مورد نظر را با هویه حرارت دهید.
  • سپس سیم لحیم را به پایه و پد مورد نظر نزدیک کنید(به نوک هویه نچسبانید)تا ذوب شود.
  • ابتدا سیم لحیم و سپس هویه را از کنار قطعه فاصله دهید.
  • لحیم صحیح باید شبیه به قیف معکوس باشد و شکل گرد یا توده نشان از لحیم نامرغوب است.

 

 

نکات لحیم کاری

  1. در کار با هویه باید بسیار احتیاط کنید چون سر هویه تا حدود400 درجه داغ شده است و به محض برخورد با پوست دستتان آن را می سوزاند.
  2. یکی از مهمترین نکاتی که اغلب در آموزش لحیم کاری فراموش می شود این است که سر هویه همیشه باید خیلی تمیز باشد پس در هر بار استفاده آن را با روغن لحیم و سیم ظرفشویی کاملاً پاک کنید.
  3. توجه داشته باشید که گاز متصاعد شده از این روغن سمی است و نباید آن را استنشاق کرد.
  4. سر هویه در حالتی که هیچ زائده و برآمدگی نداشته باشد و با یک لایه خیلی نازک از قلع پوشیده شده باشد آماده استفاده می باشد.

 

مولتی متر

مولتی متر که به آن اهم متر هم گفته می‌شود از ابزارهای بسیار ضروری و کارآمد برای تعمیرات برد الکترونیکی و انجام کارهای الکترونیکی است. مولتی متر دستگاهی برای اندازه گیری چندین کمیت الکتریکی از قبیل ولتاژ، جریان، مقاومت الکتریکی، ظرفیت خازنی و ... است.

مولتی متر از اساسی ترین ابزار مهندسان و تعمیر کاران برق  و الکترونیک است که حتماً در هر کارگاه، تعمیرگاه و یا آزمایشگاه برق یافت می شود و دارای دو نوع آنالوگ(عقربه ای) و دیجیتال (رقمی) دارد.

 

 

 

 

 

 

از مولتی متر بیشتر برای بررسی مسیر ترک ها و اتصالات، اندازه گیری ولتاژ پایه‌ها و اندازه گیری مقاومت ها در مدار و تست دیودی صحت قطعات مانند دیود ترانزیستور و اپتوکولپر استفاده می‌شود.

اسیلوسکوپ

اسیلوسکوپ یک تجهیز آزمایشگاهی برای مشاهده تغییرات و سطوح و شکل‌های موج است که میتوان این تغییرات را در حوزه زمان و فرکانس به کمک این دستگاه مشاهده نمود. مقایسه شکل موج ها و تغیرات اسکیل زمانی امکان عیب یابی و رفع ایراد را فراهم می‌سازد. 

انواع اسیلوسکوپ ها به سه دسته، دسته بندی می‌شوند. 

  • دیجیتال
  • آنالوگ(پرتو کاتدی)
  •  پرتابل 

از مولفه های مهم دستگاه اسیلوسکوپ برای خرید تعداد کانال و پهنای باند قابل اندازه گیری است

 

 

سیگنال ژنراتور

سیگنال ژنراتور یا دستگاه مولد سیگنال دستگاه الکترونیکی است که سیگنال های الکترونیکی را با مجموعه ای از ویژگی های دامنه، فرکانس و شکل موج تولید می کند.این دستگاه قادر است سیگنال هایی با شکل موج سینوسی، مربعی یا پالس و یا مثلثی با دامنه های مختلف (pwm های مختلف) و فرکانس های مختلف تولید کند.

 

سیگنال ژنراتورصوتیAF و سیگنال ژنراتور RF

 

ببیشتر بخوانید: میکروکنترلر چیست؟ تعریف ویژگی ها و طراحی آن .

 

سیگنال ژنراتور صوتی برای سیگنال دادن و تست طبقاتی صوتی AF(از ولوم تا بلندگو) می باشد و سیگنال ژنراتور رادیویی برای سیگنال دادن و تست طبقاتی IF و RF به کار می رود.

 

 

 

 

 

دستگاه اسپکتروم آنالایزر یا تحلیل گر طیف

این دستگاه یکی از پر کاربرد ترین تجهیزات تست و اندازه گیری و آنالایزر سیگنال که پارامتر های مربوط به دامنه و طیف توان سیگنال های الکترونیکی را در اختیار ما قرار می دهد. این تجهیز مرسوم در آزمایشگاه های پیشرفته مخابراتی، نهاد های نظارتی کنترل فضای فرکانسی و اپراتور های مخابراتی، با رسم طیف فرکانسی در صفحه ای که توان سیگنال بر حسب فرکانس آن مشخص شده است، می تواند آنالیز سیگنال و اطلاعات مربوط به دامنه سیگنال را در فرکانس مورد نظر به کاربر ارائه دهد.

 

 

واریاک

اتوترانسفورماتور واریاک یک دستگاه پر بازده و بی دردسر برای کنترل ولتاژ متناوب و به ولتاژ متناوب  مثل حرارت خروجی، شدت نور سرعت موتور و خروجی منابع تغذیه متغیر است. اهمیت این دستگاه زمانی بهتر مشخص می شود که ما نیاز داشته باشیم مکرر از برق متناوب استفاده کنیم و استفاده از برق شهر باعث آسیب به دستگاه یا برد الکترونیکی ما شود.

کلمپ آمپر متر

دستگاهی برای اندازه گیری جریان الکتریکی AC و DC بدون قطع کابل می باشد.

 

 

منبع تغذیه

یکی از تجهیزات آزمایشگاهی کاربردی پر استفاده در آزمایشگاه ها منبع تغذیه می باشد منبع تغذیه آزمایشگاه ها برای تامین انرژی الکتریکی می باشد.وجود منبع تغذیه در آزمایشگاه های مهندسی الکترونیک و مهندسی برق برای تغذیه مدار های الکترونیکی و الکتریکی ضروری است تا مهندسین بتوانند با تغیر پارامتر های منبع تغذیه مدارهای خود را تست کنند.

به طور کلی منبع تغذیه را می توان چنین تعریف کرد: منبع تغذیه به واحدی می گویند که می تواند انرژی الکتریکی لازمه یک سیستم الکتریکی را تامین نماید. منبع تغذیه انواع گوناگونی همچون دیجیتال و آنالوگ دارد.همچنین این انواع را می توان در دو نوع منبع تغذیع ثابت و منبع تغذیه آزمایشگاهی متغیر دسته بندی کرد.

علاوه بر این انواع منبع تغذیه از نظر ولتاژ خروجی به منبع تغذیه AC DC تقسیم می شوند.منبع تغذیه دستگاهی است که وظیفه تامین انرژی را برای مصرف کننده ها بر عهده دارد، این انرژی را از مولد های انرژی الکتریکی دریافت می کندو سپس جریان الکتریکی تولید شده را به ولتاژ، جریان، فرکانس مورد نیاز برای مصرف کننده تبدیل می کند. از این رو است که منبع تغذیه تحت عنوان مبدل انرژ الکتریکی نیز شناخته می شود.

 

 

ابزار های مورد استفاده:

  • پنس
  • انبردست و دم باریک
  • دریل PCB برقی
  • سیم لحیم
  • تفنگ حرارتی یا سشوار
  • روغن لحیم
  • روغن و خمیر فلکس
  • دستگاه محافظ الکتریسته ساکن 
  • اسفنج تمیز کننده
  • تینر
  • جعبه ابزار(شامل پیچ گوشتی های دو سو و چهار سو در سایز های مختلف،آلن در سایز های مختلف ،مته)
  • چسب برق، چسب نسوز،چسب کاغذی
۵
از ۵
۱۰ مشارکت کننده