مفهوم هش ریت یا نرخ هش چیست؟

هش ریت یا نرخ هش چیست؟

هش ریت (HashRate) یا هش پاور (Hash power) معیاری برای اندازه‌گیری عملکرد یک دستگاه ماینر است. به عبارت دیگر هش ریت میزان سرعتی که یک ماینر موفق به حل هش می‌شود تا پاداش دریافت کند را نشان می‌دهد. در روند استخراج بیت کوین بلاک‌های حاوی تراکنش‌های تایید شده پیش از اضافه شدن به بلاک چین می‌بایست هش شوند. به روند هش  شدن بلاک‌ها نیز هشینگ  Hashingمی‌گویند.

در شبکه‌ی بیت کوین، مفهوم هش ریت یا هش پاور که در فارسی از آنها با عناوین نرخ هش و قدرت هش یاد می‌کنیم از جمله مهمترین و اساسی‌ترین مفاهیم قلمداد می‌شوند. دلایل زیادی در این میان وجود دارند که باعث اهمیت بالای نرخ هش در شبکه‌ی بیت کوین می‌شوند در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

 پیش از این لازم است تا به فهم درستی از مفهوم نرخ هش در شبکه‌ی بیت‌کوین برسیم چرا که برای درک اهمیت نرخ هش باید ابتدا مفهوم آن را به خوبی مطالعه نمود. به یاد داشته باشید که نرخ و قدرت هش مخصوص به بیت‌کوین نیستند و اصطلاحاتی کلی در زمینه‌ی ارزهای دیجیتال به حساب می‌آیند این مفهوم در ارتباط با تمامی ارزهای دیجیتالی که از پروتکل اثبات کار استفاده می‌کنند وجود دارد و هدف از نام بردن بیت کوین در این مقاله فقط و فقط همه‌گیر بودن این ارز دیجیتال است.

 

 

هش ریت چیست


نحوه اندازگیری و محاسبه هش ریت 
 

نرخ یا قدرت هش یک واحد اندازه‌گیری است که معین می‌کند شبکه‌ی بیت کوین برای کارکرد دائمی خود چه میزان قدرت مصرف می‌کند. منظور از عملکرد دائمی در اینجا پاسخ به این سوال است که در شبکه‌ی بیت کوین چه میزان قدرت هش لازم است تا بلاک‌ها در مدت زمانی 10 دقیقه‌ای ایجاد یا پیدا شوند. در شبکه‌ی بیت کوین مصرف انرژی از آن جهت صورت می‌گیرد که شبکه برای راه یافتن بلاک هایی از محاسبات پیچیده ریاضی بهره می‌برد و این مسئله توسط واحدی با عنوان نرخ یا قدرت هش اندازه‌گیری می‌شود

 به عبارت دیگر این محاسبات مسائل ریاضی هستند که یک ماینر نمی‌تواند آن‌ها را حدس بزند و یافتن جواب این مسائل نیازمند محاسباتی پیچیده است.

 هش ریت توسط واحدی با نام هش  بر ثانیه محاسبه و اندازه‌گیری می‌شود به مانند دیگر عملیات‌های محاسباتی هش ریت را نیز می‌توان به واحدهای بزرگتر یا کوچکتر تقسیم‌بندی کرد.


 

واحد هشتعداد هشواحد اندازه‌گیری
هش    یک  H/s
کیلوهش   هزار هش بر ثانیه معادل یک کیلو هش بر ثانیه KH/s
مگاهش    

یک میلیون هش بر ثانیه معادل یک مگا هش بر ثانیه

 MH/s
گیگاهش    

یک میلیارد هش بر ثانیه معادل یک گیگا هش بر ثانیه

 GH/s
تراهش    

یک تیلیریون هش بر ثانیه معادل یک ترا هش بر ثانیه

 TH/s
پتا هش    یک کوادریلیون هش بر ثانیه معادل یک پتا هش بر ثانیه PH/s
اگزاهش   

کوئینتیلیون هش بر ثانیه معادل یک اگزا هش بر ثانیه

 EH/s

واحد بعدی در این اندازه‌گیری زتاهش (Zetta) خواهد بود.

و با این تفاسیر می‌توان نوشت:

یک مگاخش بر ثانیه معادل ۱۰۰۰ کیلوهش بر ثانیه است.

یک گیگاهش معادل ۱۰۰۰ مگاهش بر ثانیه یا ۱۰۰۰۰۰۰ کیلوهش بر ثانیه است.

این رشته را می‌توان تا بی‌نهایت ادامه داد.

الگوریتم های دستگاه مانینگ

برای حل معادلات بلوک‌ها و ساخت یک بلوک، دستگاه‌های ماینیگ با استفاده از یک الگوریتم این عما را انجام می‌دهند. الگوریتم‌های موجود برای پردازش معادلات عبارتند از:

  1. SHA-256
  2. Equihash
  3. Ethash
  4. Scrypt
  5. Cryptonight
  6. X11
  7. Blake2B
  8. Blake256R14
  9. Lyra2Rev2
  10. Tensority

رابطه هش ریت و بیت کوین چگونه است؟

در شبکه بیت کوین مفهوم هش ریت یا هش پاور که در فارسی از آنها با عناوین نرخ هش و قدرت هش یاد می کنیم از جمله مهم ترین و اساسی ترین مفاهیم قلمداد می شوند.دلایل زیادی در این میان وجود دارند که باعث اهمیت نرخ هش در شبکه بیت کوین می شوندو در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

رابطه بین استخراج و هش ریت

 

نرخ هش پاور

 

واحد اندازه‌ گیری هش ریت چیست؟

به یاد داشته باشید که نرخ و قدرت هش مخصوص به بیت کوین نمی باشد و اصطلاحاتی کلی در زمینه ارزهای دیجیتال به حساب می آیند این مفهوم در ارتباط با تمامی ارز های دیجیتالی که از پروتکل اثبات کار استفاده می کنند. نرخ یا قدرت هش یک واحد اندازه گیری است  که معین می کند شبکه بیت کوین برای کارکرد دائمی خود چه میزان قدرت مصرف می کند.

 

اگر شما دستگاه استخراج ارز دیجیتال دارید و دچار مشکلاتی شده است; شرکت راشا مکاترونیک با دارا بودن نیروی متخصص دست به تعمیر دستگاه ماینر زده است. این تعمیرات شامل تعمیر انواع بخش های ماینر مانند هشبرد و تعمیرات کنترل برد ماینر می‌باشد.

 

هش پاور

 

منظور از عملکرد دائمی در اینجا پاسخ به این سوال است که در شبکه بیت کوین چه میزان قدرت هش لازم است تا بلاک ها در مدت زمانی ده دقیقه ایجاد یا پیدا می شوند.هش ریت توسط واحدی به نام هش بر ثانیه محاسبه و اندازه گیری می شود و مانند دیگر عملیات های محاسباتی هش ریت (hash rate) را نیز می توان به واحد های بزرگتر یا کوچکتر تقسیم بندی کرد. با اورکلاک ماینر می توان سرعت ماینر را افزایش داد.

علت کاهش هش ریت ماینر چیست


•    گرد و خاک:
یکی از دلایل اصلی کاهش هش ریت ماینر نشستن  گرد و خاک روی دستگاه و هشبردها است. بنابراین تمیز کردن منظم و خنک نگه داشتن دستگاه ماینر به حل مشکل کاهش هشریت کمک  می‌کند.


•    از کار افتادن یک یا چند هشبرد دستگاه ماینر:

بررسی وضعیت ماینر یا ماینر استاتوس (Miner Status) است. اگر تعداد هشبردهایی که در این صفحه نمایش داده شده کمتر از تعداد هشبردهای خود ماینر است، بهتر است کابل‌های تغذیه و دیتا را یک بار جدا کنید و دوباره به آن وصل نمایید. شما همچنین میتوانید برای تعمیرات ماینر  خود به شرکت راشا مکاترونیک مراجعه کنید.


•    نشان دادن دمای غیر عادی در صفحه استاتوس (Miner Status):
یعنی دمای هشبرد مذکور با دمای سایر هشبردها تفاوت زیادی دارد. با این حال دمای هر ماینر بسته به تعداد هشبردهایی که دارد، متفاوت است. باید کابل‌های دو سر هشبرد را یک بار قطع و دوباره وصل کرده و دستگاه را ریست نمایید. به شکل معمول در چنین شرایطی مشکل برطرف می‌شود؛ اما در صورتی که حل نشد با مرکز تخصصی تعمیر ماینر شرکت راشا مکاترونیک پارت، تماس بگیرید.


در ضمن توجه نمایید که باید اتصالات کابل و سوکت دیتا را حین قطع و وصل کردن چک کنید تا مطمئن باشید که کابل تغذیه و سوکت تغذیه روی هشبرد، کنترل برد و خود کابل‌ها از نظر ظاهری مشکلی نداشته باشند. همینطور دقت کنید پین‌های سوکت دیتا کج نشده باشند، سیم و سوکت‌های تغذیه نیز ذوب نشده باشند.

 

بیشتر بخوانید: ماینر چیست ؟ 


علت افزایش میران هش ریت

•    افزایش تعداد ماینر ها
هر چه ماینرهای شبکه افزایش یابند سختی شبکه نیز زیاد می شود. در واقع محاسبات در ثانیه نیز افزایش می یابدبنابراین باعث افرایش میزان هش ریت می شود.
•    استفاده از دستگاه ها با پردازنده قوی تر
مسلما هرچه شما از کارت های گرافیک و پردازنده های قوی تری استفاده کنید، نتیجه نهایی بازدهی بیشتری برای شما خواهد داشت.
•    اورکلاک دستگاه ماینر:
•    با
اورکلاک دستگاه ماینر راندمان، قدرت و توان پردازشی ماینر افزایش می یابد.


رابطه بین هش ریت و مصرف انرژی

اضافه شدن قدرت بیشتر به شبکه بلاک چین باعث بیشتر شدن مصرف انرژی خواهد شد.


مثال مصرف برق بری دستگاه ماینر S9J:
 

انت ماینر  Antminer S9J یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین دستگاه‌های استخراج‌کننده در دنیا به شمار می‌رود. هش ریت آن برابر 14 تراهش است. این دستگاه در هر روز حدود 36 کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند. این برابر 1080 کیلووات ساعت در یک ماه است. اگر آن را ضربدر 480 تومان هزینه کف تعرفه برق استخراج بیت کوین در ایران کنیم، چیزی حدود 500 هزار تومان خواهد شد.

این در حالی است که تجربه کاربران در کشورمان نشان داده با در نظر گرفتن سختی کنونی شبکه و قیمت حدود 60 هزار دلاری BitCoin، دستگاه انت ماینر اس 9 جی در هر ماه حدود 3 الی 4 میلیون تومان BTC استخراج می‌کند. از این مبلغ باید حدود 500 تومان هزینه انرژی الکتریکی را کسر کرد.حین خرید یک دستگاه استخراج‌کننده، فقط به قدرت آن توجه نکنید. ممکن است یک دستگاه 30، 38 یا حتی بیشتر هش ریت داشته باشد، اما برق مصرفی آن به نسبت افزایش قدرت، بسیار بالاتر باشد.


اهمیت هش ریت


هش ریت ارتباط مستقیم با استخراج رمز ارز دیجیتال را دارد. هش ریت عملکرد ماینرها در استخراج رمز ارزها را نشان می‌دهد، اینکه یک ماینر با چه سرعتی می‌تواند یک مسئله ریاضی را حل کند، توسط هش ریت مشخص می‌شود. بنابراین هش ریت معیاری برای اندازه گیری عملکرد یک دتگاه ماینر می باشد.

 

تراهش چیست

تراهش واحد اندازه گیری قدرت دستگاه های ماینر می باشد. تراهش همان هش ریت و ترا به معنی یک تریلیون هش بر ثانیه واحد اندازه گیری آن می باشد.


استخر استخراج رمز ارز دیجیتال چیست

استخر محیطی مجازی است که استخراج کنندگان را گرد هم جمع می کنند. از مجموع توان پردازشی آن ها برای حل معادلات پیچیده و استخراج بلاک ها استفاده می کند و در نهایت همه استخراج کننذگان را در پاداش به دست آمده سهیم می کند. 


تاثیر نرخ هش بر امنیت شبکه بلاک چین چیست؟

هش ریت معیار بسیار خوبی برای ارزیابی سلامت یک شبکه بلاک چین است. برای مثال زمانی که هش ریت شبکه بیت کوین بالاتر رود، احتمال وقوع حمله 51 درصد بسیار کاهش می‌یابد. بالا بودن نرخ هش بیت کوین به این معناست که برای حمله به شبکه، باید تعداد بیشتری ماینر مشارکت داشته باشند.
حمله ۵۱ درصد یا حمله اکثریت زمانی اتفاق می‌افتد که یک فرد یا گروه، کنترل بیش از ۵۰ درصد توان هش بلاک چین را به‌دست می‌گیرد. به توان ماینینگ، هش ریت یا توان هش نیز می‌گویند.

 

 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده