مولتی‌ متر چیست؟

مولتی‌متر (Multimeter) یک ابزار اندازه‌گیری است که برای اندازه‌گیری مختلف و متنوع در زمینه‌های الکتریسیته، الکترونیک و مکانیک استفاده می‌شود. در این مقاله به توضیح در رابطه با اینکه مولتی متر چیست و اهم متر چیست  و انواع آن آن  میپرازیم . 

مولتی متر  از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام وظیفه‌های خاص خود را دارند:

  • صفحه نمایش

 مولتی‌مترها دارای صفحه نمایش دیجیتال هستند که نتایج اندازه‌گیری را نشان می‌دهند. این صفحه معمولاً شامل اعداد و نمادهای مربوط به مقادیر اندازه‌گیری شده است.

بیشتر بخوانید: 
 نحوه مهندسی معکوس برد الکترونیکی چند لایه 

 

  • پروب‌ های اتصال

 این اجزا به‌عنوان واسطه بین مولتی‌متر و مدارهایی که می‌خواهید اندازه‌گیری کنید عمل می‌کنند. آنها معمولاً از کابل‌های اتصالاتی که به مولتی‌متر متصل می‌شوند و به دستگیره‌هایی برای اتصال به مدار مورد نظر مجهز هستند.

 

 

  • دستگیره و دکمه‌ های کنترل

  •  برخی از مولتی‌مترها دارای دستگیره و دکمه‌های کنترل برای تنظیم حالت‌ها و توابع مختلف اندازه‌گیری هستند. این دکمه‌ها معمولاً شامل انتخاب حالت (مانند انتخاب برای اندازه‌گیری ولتاژ، جریان، مقاومت و ...) و رنج اندازه‌گیری (به عنوان مثال، انتخاب بین مقادیر ولتاژ مختلف) می‌باشد.

 

 

 

از مولتی‌مترها در تعمیرات الکتریکی و الکترونیکی، اندازه‌گیری ولتاژ AC/DC، جریان AC/DC، مقاومت، فرکانس، دیودها، و همچنین بررسی اتصالات و عملکرد مدارهای الکتریکی استفاده می‌شود. این ابزار یکی از ابزارهای مهم و ضروری برای تست و اندازه‌گیری در زمینه‌های فنی و الکتریکی به شمار می‌آید.

با استفاده از مولتی‌متر می‌توان کمیت‌ها مختلف را اندازه‌گیری کرد از جمله:

  • ولتاژ
  • جریان
  • مقاومت
  • خازن
  • دما
  • اتصال کوتاه
  • سلامت دیود

این کمیت‌ها را می‌توان در رنج‌های مختلف از کم تا زیاد اندازه‌گیری کرد. همچنین می‌توان پارامتر‌هایی مانند ولتاژ و جریان را به صورت متناوب AC و مستقیم DC اندازه‌گیری کرد. در حالت متناوب مقدار موثر ولتاژ یا جریان نمایش داده می‌شود.

معمولا یکی از پارب‌های مولتی‌متر با رنگ مشکی به پایه منفی و دیگری به پایه مثبت متصیر می‌شود. در هنگام اندازه‌گیری جریان از پراب‌ها به صورت سری در مدار استفاده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با نحوه تست قطعات الکترونیکی مقاله قرار گرفته در سایت با این موضوع را مطالعه فرمایید.

اهم‌ متر چیست

اهم‌متر نیز مانند مولتی‌متر یک دستگاه اندازه‌گیری می‌باشد. با این تفاوت که این دستگاه تنها مقاومت و ولتاژ را اندازه‌گیری می‌کند. در وقاع می‌توان چنین بیان کرد که مولتی‌متر همان اهم‌متر است که پارامتر های بیشتری را اندازه‌گیری می‌کند.

بیشتر بخوانید:  مونتاژ برد dip

انواع مولتی‌ متر

  • مولتی‌متر دیجیتال

این نوع از مولتی با سیستم داخلی دیجیتالی کار می‌کند و اعداد را در یک LCD کارکتری به صورت دیجیتال نمایش می‌دهد.

  • مولتی متر آنالوگ

که به آن مولتی‌متر عقربه‌ای نیز گفته می‌شود. این مولتی‌مترها قدیمی‌تر از مولتی‌متر‌های دیجیتال هستند که به کمک سیستم آنالوگ اندازه‌گیری را انجام داده و نتیجه را به کمک عقربه‌ها نشان می‌دهد. دقت اندازه‌گیری در این مولتی‌متر‌ها نیز قابل تنظیم است.

 

 

در مجموع استفاده از مولتی‌متر دیجیتال برای اندازه‌گیری دقت و سهولت بالاتری دارد. ولی قیمت آن از مولتی‌متر آنالوگ بیشتر است.

 

فرق اهم متر با مولتی متر

چنانکه بیان شد، مولتی‌متر یکی از ابزارهای مهم اندازه‌گیری است که پایامتر‌های مختلف الکتریکی و همچنین دما را اندازه‌گیری می‌کند و هنگام تعمیرات و طراحی برد الکترونیکی بسیار ازین دستگاه استفاده می‌شود. اهم‌متر نیز همان مولتی‌متر است که در برخی مواقع پارامتر‌های کمتری از مولتی‌متر را اندازه‌گیری می‌کند. پس در عملکرد فرق اهم متر و مولتی متر نیست.

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده