منبع تغذیه چیست؟

  • منبع تغذیه الکتریکی یا منبع تغذیه برقی، دستگاه یا سیستمی است که انرژی الکتریکی را تولید و ارائه می‌دهد تا از آن برای انجام کارهای مختلف الکتریکی استفاده شود. این منابع تغذیه می‌توانند از منابع مختلفی نظیر باتری، شبکه برق شهری، پنل‌های خورشیدی، توربین‌های بادی، ژنراتورها و سایر دستگاه‌های تبدیل انرژی باشند.

منابع تغذیه الکتریکی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم (با استفاده از تبدیل‌کننده‌ها و مبدل‌های برقی) برای تأمین برق در دستگاه‌های الکتریکی استفاده می‌شوند. این منابع می‌توانند با ولتاژها و جریان‌های مختلف، بسته به نوع کاربرد و نیازهای دستگاه‌ها، عمل کنند.

 

منبع تغذیه چیست

 

در واقع منبع تغذی با استفاده از یک مدار داخلی ولتاژ برق شهر را به ولتاژ مورد نظر برای راه اندازی دستگاه مورد نظر تبدیل می‌کند. برای مثال ولتاژ برخی برد‌های الکترونیکی ۵ ولت است.

می‌توان به کمک منبع تغذیه جریان کشی یک سیستم را مشاهده کرد. همچنین می‌توان محافظت از یک دستگاه هنگام تست ضمن تامین ولتاژ کاری آن جریان خروجی از منبع تغذیه را محدود کرد تا اگر دستگاه به دلیل آسیب‌دیدگی یا دچار جریان‌کشی بالا نشود.

 

 

انواع منبع تغذیه

منبع‌های تغذیه به شکل ‌های مختلف وجود دارند. از جمله انواع منبع تغذیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • باتری:

ساده‌ترین نوع منبع تغذیه باتری‌های الکتریکی می‌باشند که با ولتاژ معیین برق دستگاه‌ را تامین می‌کنند.

 

 

  • منبع تغذیه ثابت:

این نوع از منبع‌های تغذیه با گرفتن برق شهر خروجی ثابتی می‌دهند. و معمولا منابع تغذیه سوییچینگ نامیده می‌شوند.

 

 

 

 

  • منبع تغذیه متغیر:

که خود این منابع دو به نوع تقسیم می‌شود. منبع تغذیه مستقیم DC که ولتاژ ثابتی تولید می‌کند و منبع تغذیه متناوب AC.

 

بیشتر بخوانید: مهندسی معکوس چیست ؟

 

  • منبع تغذیه DC

این منبع تغذیه ولتاژ خروجی ثابتی به مصرف‌کننده می‌دهد. انواع مختلف آن با تعداد کانال متفاوت، ولتاژ خروجی متفاوت و جریان متفاوت وجود دارند. بای مثال ۳۸ ولت ۵ آمپر یعنی ماکزیمم ولتاژ آن ۳۸ ولت و ماکزیمم جریان خروجی آن ۵ آمپر خواهد بود. این منابع بعضا دارای چندین کانال هستند که می‌توان آن ها را مستقل از هم یا به صورت سری یا موازی مورد استفاده قرار بگیرند.

 

 

  •  منبع تغذیه AC

 که به آن واریاک هم گفته می‌شود. این منبع تغذیه ولتاژ خروجی متناوب دارد که فرکانس آن همان فرکانس برق شهر است. در واقع این منبع تغذیه یک ترانسفورماتور متغیر است که ولتاژ برق شهر را به دامنه‌های مختلف تبدیل می‌کند.

 

 

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های هر دستگاه بخش ورودی برق یا تغذیه‌ آن است. این برق به کمک یک منبع تغذیه یا به صورت داخلی از نوع باتری و سوییچینگ، یا به صورت خارجی و بعد وسیله دستگاه‌های منبع تغذیه تامین می‌گردد. در این مقاله به سوال منبع تغذیه چیست پاسخ داده و با انواع منبع تغذیه آشنا شدیم. 

شرکت راشا مکاترونیک پارت فعال در زمینه مهندسی معکوس، طراحی برد الکترونیکی و تعمیرات انواع برد الکترونیکی می باشد.

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده