برد smd چیست؟

برد SMD به برد مدار چاپی اشاره دارد که از تکنولوژی SMD (Surface Mount Device) استفاده می‌کند. این تکنولوژی به معنای نصب مستقیم اجزاء الکترونیکی بر روی سطح لوحه مدار چاپی است، به جای استفاده از سیم‌های اتصال که در تکنولوژی متداول Through-Hole به کار می‌رونددر این مقاله به بررسی اینکه برد smd چیست و مزایا و معایب این برد میپردازیم.
 

 

مزایا و معایب طراحی برد‌های SMD

نسبت به تکنولوژی Through-Hole، تکنولوژی SMD دارای مزایی از جمله:

  1.  اندازه کوچک‌تر
  2.  هزینه کمتر
  3. زمان تولید کمتر
  4. افزایش راندمان
  5. بهبود طراحی

و ...  را فراهم می‌کند. البته این برد‌ها ایراداتی نیز دارند از جمله آن که مونتاژ برخی قطعات SMD ریز مشکل است و نیاز به امکانات خاص دارد. تعمیر برد الکترونیکی این دسته از  این برد‌ ها گاهی بسیار مشکل می شود.

 

 

در این برد‌ها که معمولا دو لایه می‌باشند قطعات SMD در دو طرف برد روی آن مونتاژ شده و دو طرف برد به وسیله سوراخ‌های پر شده با مس (متالیزه) به نام وایا به هم مرتبط می‌شوند. در مونتاژ برد smd معمولا مونتاژ بعضی از قطعات SMD به دلیل اندازه کوچک آن، سخت‌تر از مونتاژ برد‌های TH خواهد بود.

 

قطعات SMD معمولاً در دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل مانند گوشی‌های هوشمند، کامپیوترها و سایر دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌شوند که نیاز به طراحی‌های کوچک و کارآمد هزینه‌ای دارند. استفاده از طراحی انواع برد SMD توانسته است تکلونوژی را در حد شگفت‌انگیزی تحت تاثیر قرار دهد. امکانات روز افزون الکترونیک مدیون استفاده از تکلونوژی SMD می‌باشد. هر روزه قطعات SMD در ابعاد کوچکتر ساخته و روانه بازار می‌شوند.

 


بیشتر بخوانید: رزبری پای چیست ؟


 

آشنایی با قطعات SMD

انواع قطعات SMD: قطعات SMD به قطعاتی گفته می‌شود که بر روی سطح برد مونتاژ می‌شوند. این قطعات تنها در یک سمت برد قرار گرفته و به طرف دیگر راه ندارند. در طراحی برد‌های الکترونیکی برای کاهش ساز برد از طراحی برد SMD استفاده می‌شود. پد‌های قطعات اس ام دی به صورت سطحی بوده و ترک کشی تنها در همان لایه صورت می‌گیرد.

 

 

از انواع قطعات SMD می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

بیشتر بخوانید: خازن چیست؟

 

خازن SMD
این خازن‌ها در ابعاد مختلف و در مقادیر فاراد مختلف موجود هستند. هم به صورت خازن پلاریته SMD و هم به صورت خازن سرامیکی SMD که دارای جهت پلاریته نمی‌باشد، در دسترس است.

  • مقاومت SMD
  • آیسی‌های SMD
  • مدار مجتمع‌ یا آیسی‌های مختلف نیز از نوع SMD وجود دارند.

برای طراحی یک برد با قطعات SMD حتما باید نسبت به پکیج‌های قطعات اطلاعات خوبی داشته باشیم. پکیج در واقع همان ابعاد قطعات الکترونیکی می‌باشد.

 


بیشتر بخوانید: منبع تغذیه چیست ؟ 


چنانکه بخواهیم خودمان کتاب‌خانه ای را  در التیوم برای یک قطعه SMD طراحی کنیم، باید با مراجعه به دیتاشیت قطعه و پکیج‌های موجود در بازار فاصله‌ پایه‌ها و ابعاد قطعه را تنظیم کنیم. همچنین می‌توانیم قطعه SMD مورد نظر را از سایت‌هایی مانند snapeda.com دانلود کنیم. همچنین یک کتابخانه قطعات SMD برای آلتیوم که مجموعه مناسبی از انواع قطعات را شامل می‌شود برای راحتی کار شما در ادامه قرار گرفته است.

 

 

برای مونتاژ قطعات SMD در برد‌های SMD‌ ابتدا مقداری قلع روی یکی از پد‌ها قرار می‌دهیم. سپس قطعه را در محل آن وی برد SMD جایگذاری کرده و آن را فیکس می‌:نیم. در ادامه سایر پایه‌های آن را نیز با قلع روی برد مونتاژ می‌کنیم. گرچه امروزه دستگاه‌های مونتاژ قطعات SMD وجود دارند که با دقت بالا این کار را برای برد‌های با ابعاد بالا و قطعات ریز SMD انجام می‌دهند.

 

آشنایی با قطعات SMD می‌تواند قدرت ما در طراحی برد الکترونیکی را بالا ببرد.

 

 

جمع‌بندی و نتیجه گیری

بر‌د‌های SMD یا برد‌های سطحی یکی از انواع روش‌های طراحی برد‌های الکترونیکی می‌باشد. این روش با مزایای قابل توجه خود در مقابل معایب آن توانسته محبوبیت زیادی در میان طراحان الکترونیک کسب کند. آشنایی با این تکلونوژی و قطعات SMD می‌تواند قدرت طراحی مهندسین الکترونیک را بسیار بالاتر ببرد.

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده