وارنیش حرارتی چیست؟

وارنیش حرارتی چیست ؟ وارنیش عموما به مواد و المان های محافظ اطلاق می شود. وارنیش از مواد پلیمری ساخته شده که در مقابل ضربه، حرارت و کشیدگی مقاوم است. از وارنیش ها در صنایع مختلف استفاده می شود که در هر صنعتی مانند الکترونیک، خودروسازی، رنگ و نقاشی ساختار و مدل خاص خود را دارد که ما در این مقاله به وارنیش در حوزه الکترونیک خواهیم پرداخت.

در زمینه الکترونیک، وارنیش یک جنس محافظ است که برای پوشش و عایق‌بندی قطعات الکترونیکی به کار می‌رود. این وارنیش ها عموماً از پلیمرها یا رزین‌های خاص تشکیل شده‌اند که پس از اعمال روی سطوح الکترونیکی، با خشک شدن تبدیل به لایه‌ای نازک و عایق می‌شوند.

 

 

نوعی از وارنیش ها که به آن وارنیش حرارتی گفته می شود، ساختاری از جنس پلاستیک دارد که به صورت لوله بوده و در سیم ها یا کابل ها کشیده می شود. این وارنیش ها با قرار گرفتن در معرض حرارت جمع شده و تا حد امکان کوچک می شوند و سیم درون خود را حفظ می کنند.

 

 

اهداف اصلی استفاده از وارنیش در الکترونیک عبارتند از:

  • عایق‌بندی الکتریکی: وارنیش ها به عنوان عایق الکتریکی بر روی سطوح الکترونیکی اعمال می‌شوند تا از تماس بین قطعات الکترونیکی، تماس با دست و همچنین از برخورد با رطوبت و گرد و غبار جلوگیری کنند. که میتوانید در تعمیرات برد الکترونیکی از آن استفاده کرد.
  • محافظت در برابر شرایط محیطی: وارنیش ها می‌توانند سطوح الکترونیکی را در برابر رطوبت، شوک مکانیکی، خوردگی، و دیگر شرایط محیطی مختلف محافظت کنند.

 

 

  • جلوگیری از تداخل الکترومغناطیسی (EMI) و تداخل رادیویی (RFI):  برخی از وارنیش ها خواصی دارند که می‌توانند از تداخلات الکترومغناطیسی و رادیویی محافظت کنند و این تداخلات را کاهش دهند.
  • حفاظت از دما و حرارتی: برخی از وارنیشها می‌توانند سطوح الکترونیکی را در برابر دما و حرارت بالا محافظت کنند.

 

بیشتر بخوانید:  عیب یابی برد الکترونیکی و تعمیر برد الکترونیکی سوخته 

 

استفاده شایع از وارنیش ها بیشتر برای پوشاندن قسمت باز سیم های الکتریکی است تا با بخش دیگری اتصال پیدا نکنند. هنگام اتصال دو سیم به یک دیگر، هنگام اتصال سیم به یک کانکتور و یا هنگام منظم و مخفی کردن بخشی از سیم های رها در کنار هم از وارنیش استفاده می شود. برای مثال به این صورت عمل می شود که دو سیم را در یک مسیر به یک دیگر گره زده و یک وارنیش روی آن قرار می دهند. سئس با حرارت گرفتن روی آن به وسیله فندک (به صورت غیر مستقیم به شکلی که فقط حرارت به آن برسد نه اتش مستقیم) ان را جمع کرده و اتصال دو سیم علاوه بر محکم شدن از اتصال با سایر قسمت ها در امان می ماند.

 

 

 

 

باید مراقب بود حرارت بیش از حد مستقیم (مانند اتش) به وانریش منقل نشود چراکه ممکن است آن را بسوزاند و پاره کند. حرارت عادی و غیر مستقیم آسیبی به وارنیش حرارتی نمی رساند.

انواع وارنیش حرارتی:

انواع وارنیش حرارتی علاوه بر سایز آن به نوع ساختار آن نیز باز می گردد. دو نوع کلی وارنیش حرارتی عبارتند از:

وارنیش فایبرگلس:

این نوع وارنیش برای کاربردهای حرارتی مورد استفاده قرار می گیرد و مقاومت حرارتی خوبی تا 600 درجه سانتی گراد دارد.

 

وارنیش سیلیکونی:

این نوع وارنیش نسوز با یک پوشش لاستیک سیلیکونی مقاوم تر از وارنیش فایبر گلاس در برابر سایش می باشد و ایده آل برای استفاده در برنامه های کاربردی سنگین که نیازی به ویژگی های مکانیکی و الکتریکی است.

 

جمع بندی

در این مقاله به موضوع وارنیش حرارتی چیست پرداختیم و ضمن بیان کاربرد وارنیش حرارتی، انواع وارنیش حرارتی را بیان کردیم. کاربرد وارنیش حرارتی در الکترونیک به قدری مهم است که تقریبا در تمام دستگاه های الکترونیکی برای بحث حفاظتی و زیبایی از وارنیش حرارتی استفاده می شود. 

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده