ابزار پلیگان در طراحی برد الکترونیکی

هنگام طراحی برد الکترونیکی ابزار مختلفی توسط نرم افزار در اختیار ما قرار داده شده است تا کیفیت طراحی خود را تا حد امکان بالاتر ببریم. یکی از این امکانات استفاده از پلیگان در طراحی برد الکترونیکی است. ابزار پلیگان در طراحی برد الکترونیکی به بخش‌های چند ضلعی مسی در برد‌های الکترونیکی گفته می‌شود که آن بخش را به بخش دیگر مرتبط می‌کند. این بخش مسی پس از انتخاب مشخص می‌شود که به کدام بخش متصل می‌شود.

 

ابزار پلیگان در طراحی برد الکترونیکی

 

موارد استفاده از پلیگان در طراحی برد الکترونیکی

  • کاهش سطح حلقه جریان

  • کاهش میزان نوسانات تغذیه در ترک های تغذیه

  • کاهش حساسیت ترک ها به افزایش طول

  • کاهش مقاومت ترک ها و تلفات ناشی از آن

  • پلیگان GND برای جلوگیری از هنگ کردن میکروکنترلر

  • کاهش سطح حلقه جریان

  • کاهش میزان نوسانات در مسیرهای تغذیه

  • کاهش نوسان بخش‌های تغذیه مدارات دیجیتال

 

 

پلیگان در طراحی التیوم

برای قرار دادن چند ضلعی بر روی لایه فعلی در ویرایشگر PCB، دستور polygon pour را از منوی place انتخاب می‌کنیم و سپس در محدوده مورد نظر چند ضلعی را رسم می‌کنیم. باید نقاط ابتدا و انتها بهم برسند. همچنین در برد‌های دو لایه باید در دو طرف برد الکترونیکی هم پلیگان بزنیم. شما میتوانید نحوه نصب کتابخانه آلتیوم دیزاینر را در سایت راشا مکاترونیک پارت مطالعه فرمایید.

 

 

 

سپس با انتخاب پلیگان در قسمت properties به انتخاب نقطه اتصال (این که پلیگان ما به کجا وصل باشد که معمولا زمین gnd می‌شود.) و نوع اتصال (معمولا به این صورت است که تمام اتصالات یک نام در رو و زیر برد بهم متصل شوند.)

 

 

همچنین در این قسمت می‌توانیم بخش مس‌های مرده و تنظیمات فاصله‌های قابل پلیگان شدن را تنظیم کنیم.

 

خازن چیست ؟ بررسی کاربرد آن

 

 

معمولا با اولین تغییر در پلیگان یا تغییر تنظیمات التیوم پلیگان اعمال شده را به صورت خطا تشخیص می‌دهد. به این ترتیب آن را به رنگ سبز نشان می‌دهد. برای حل این موضوع پس از اعمال تغییرات چه در تنظیمات چه در تغییر مکان قطعات از منوی tools در قسمت  polygon pours گزینه repour all را انتخاب می‌کنیم تا دوباره پلیگان مسی را بازسازی کند.

 

 

برای هیدن کردن و عدم نمایش پلیگان برای مشاهده اصل طراحی می‌توان از کلید L و منوی view confguration استفاده کرد و در سربرگ view option تیک مشاهده آن را برداریم.

 

 

جمع‌بندی

 پلیگان یکی از ابزار های طراحی برد است که مانند سایر نرم افزار های طراحی مانند نرم افزار آردوینو کاربرد های بسیاری دارد برای آشنایی با نرم افزار آردوینو چیست مقاله مرتبط با آن را در همین سایت مطالعه فرمایید. در این مقاله آموختیم که پلیگان چیست و چگونه آن را در طراحی به کار می‌گیریم. با داشتن دانش بیشتر در مورد طراحی برد الکترونیکی می‌توان موارد استفاده از پلیگان را بهتر شناخت. 

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده